Audiobook
Eräs Cometan
opettaja on alkanut luoda sähköistä materiaalia Wiki-muotoiseen
oppimisalustaan. Hän kutsuu tätä nimellä Audiobook. Syy siihen, miksi opettaja
ryhtyi tätä kirjaa tekemään, ovat luonnollisesti erityisopiskelijat. Kuten
Suomessakin, täällä on todettu, että monikanavainen oppiminen mahdollistaa
parhaan oppimistuloksen. Opettaja on koonnut Audiobookiin eri oppiaineiden aineistoja,
ja näitä aineistoja voidaan käyttää limittäin eri yhteyksissä. Hän käyttää
värikoodeja selventääkseen, mihin oppiaineeseen tai aihepiiriin kukin osio on kuuluu.
Käytettyjä
aihepiirejä ovat esim. maantiede ja historia. Lisäksi aineistosta löytyy eri
aikakausiin liittyviä tapahtumia ja merkkihenkilöitä. Materiaalissa on vain vähän
tekstiä. Tämän lisäksi siellä on paljon kuvia, kuten karttoja ja valokuvia
merkittävistä rakennuksista. Mikäli aineistossa käytetään jotain sivistyssanaa
tai muuten vaikeaa termiä, on siihen linkitetty mahdollisuus mennä katsomaan
sana italian kielen sanakirjasta. Jokaisen aineiston lopulla on lisäksi
mahdollisuus kuunnella (audio) koko aihealueen aineisto. Audiobookin luonut
opettaja on itse lukenut kaikki tekstit ääneen kuultavaksi. Aineiston hankinta
on kuulemma valtaosin sitä, mitä mekin Suomessa teemme: hankimme Internetistä.
Audiobookiin olikin löytynyt erinomaisia videopätkiä Youtubesta.
Vaikka tämä
opiskelumateriaali on tarkoitettu erityisopiskelijoille, myös ”tavalliset”
opiskelijat ovat innostuneet Audiobookista. Koulun johtava opettaja sanookin,
että tämä on eräs inkluusion parhaimmista puolista: toiselle kohderyhmälle
tarkoitettua materiaalia voidaan käyttää yleisemmälläkin tasolla, kuka vain
kokee sen tarpeelliseksi. Audiobook –opiskelun avulla hankittu tieto testataan
(myös meillä käytössä olevalla) Moodle-alustalla. Siellä annetaan kysymyksiä,
joihin on neljä vaihtoehtoa, ja vielä tässäkin vaiheessa opiskelijan on
mahdollista hankkia lisätietoa, joko Audiobookista tai muuten vapaasti netistä. Tällainen koemalli on yleisesti käytössä ns. päättökokeissa, jotka tehdään ennen koulun päättämistä.
Yhtä kaikki,
sain sellaisen vaikutelman, että Audiobook-opiskelu on interaktiivista ja
todellakin niin monikanavaista, mitä on tarkoitettukin. Opiskelijat lukevat,
kirjoittavat, näkevät ja kuulevat opetettavaa asiaa, ja tätä materiaalia voi
käyttää oppituntienkin aikana. Täällä Italiassa huomaa, että oppimisen keinot
ovat mielestäni paremmin tuettuja kuin Suomessa, ainakin inkluusion
näkökulmasta. Suomessa usein tulee sellainen vaikutelma, että tasapäistämme
opiskelijoita ja oppilaita. En usko, että teemme sen tahallisesti, vaan
kyseessä on oppimiskulttuuriin liittyvä asia. Koen, että Audiobookin kaltaiset
materiaalialustat toisivat myös suomalaiseen inkluusioon lisäarvoa.
Kommentit
Lähetä kommentti