Audiobook

Eräs Cometan opettaja on alkanut luoda sähköistä materiaalia Wiki-muotoiseen oppimisalustaan. Hän kutsuu tätä nimellä Audiobook. Syy siihen, miksi opettaja ryhtyi tätä kirjaa tekemään, ovat luonnollisesti erityisopiskelijat. Kuten Suomessakin, täällä on todettu, että monikanavainen oppiminen mahdollistaa parhaan oppimistuloksen. Opettaja on koonnut Audiobookiin eri oppiaineiden aineistoja, ja näitä aineistoja voidaan käyttää limittäin eri yhteyksissä. Hän käyttää värikoodeja selventääkseen, mihin oppiaineeseen tai aihepiiriin kukin osio on kuuluu.

Käytettyjä aihepiirejä ovat esim. maantiede ja historia. Lisäksi aineistosta löytyy eri aikakausiin liittyviä tapahtumia ja merkkihenkilöitä. Materiaalissa on vain vähän tekstiä. Tämän lisäksi siellä on paljon kuvia, kuten karttoja ja valokuvia merkittävistä rakennuksista. Mikäli aineistossa käytetään jotain sivistyssanaa tai muuten vaikeaa termiä, on siihen linkitetty mahdollisuus mennä katsomaan sana italian kielen sanakirjasta. Jokaisen aineiston lopulla on lisäksi mahdollisuus kuunnella (audio) koko aihealueen aineisto. Audiobookin luonut opettaja on itse lukenut kaikki tekstit ääneen kuultavaksi. Aineiston hankinta on kuulemma valtaosin sitä, mitä mekin Suomessa teemme: hankimme Internetistä. Audiobookiin olikin löytynyt erinomaisia videopätkiä Youtubesta. 

Vaikka tämä opiskelumateriaali on tarkoitettu erityisopiskelijoille, myös ”tavalliset” opiskelijat ovat innostuneet Audiobookista. Koulun johtava opettaja sanookin, että tämä on eräs inkluusion parhaimmista puolista: toiselle kohderyhmälle tarkoitettua materiaalia voidaan käyttää yleisemmälläkin tasolla, kuka vain kokee sen tarpeelliseksi. Audiobook –opiskelun avulla hankittu tieto testataan (myös meillä käytössä olevalla) Moodle-alustalla. Siellä annetaan kysymyksiä, joihin on neljä vaihtoehtoa, ja vielä tässäkin vaiheessa opiskelijan on mahdollista hankkia lisätietoa, joko Audiobookista tai muuten vapaasti netistä. Tällainen koemalli on yleisesti käytössä ns. päättökokeissa, jotka tehdään ennen koulun päättämistä.

Yhtä kaikki, sain sellaisen vaikutelman, että Audiobook-opiskelu on interaktiivista ja todellakin niin monikanavaista, mitä on tarkoitettukin. Opiskelijat lukevat, kirjoittavat, näkevät ja kuulevat opetettavaa asiaa, ja tätä materiaalia voi käyttää oppituntienkin aikana. Täällä Italiassa huomaa, että oppimisen keinot ovat mielestäni paremmin tuettuja kuin Suomessa, ainakin inkluusion näkökulmasta. Suomessa usein tulee sellainen vaikutelma, että tasapäistämme opiskelijoita ja oppilaita. En usko, että teemme sen tahallisesti, vaan kyseessä on oppimiskulttuuriin liittyvä asia. Koen, että Audiobookin kaltaiset materiaalialustat toisivat myös suomalaiseen inkluusioon lisäarvoa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

GUERAK, 13.9 keskiviikko Harrobi-ohjelma

GUREAK maanantai 18.9 Zerbizuak ja Marketing

GUREAK, tiistai 12.9 Akademi Kafe ja yliopiston ruokala